Guideline Fingerprints
Catalogus die automatisch met database-publishing wordt opgemaakt

Database-publishing: printproductie met een druk op de knop!

Termen als database-publishing, cross media publishing en product information management (PIM) maken al lang deel uit van de woordenschat van de grafische industrie. De vraag naar deze technieken kent een opmerkelijke groei.

Het beheer van informatie gaat hand in hand met het maken van de bijbehorende publicaties. In ons e-Book leest u wat database-publishing inhoudt en hoe het in de praktijk optimaal wordt gebruikt.

Hoe werkt Database-publishing?

Bij database-publishing wordt de informatie bestemd voor specifiek drukmateriaal in een database opgeslagen en gestructureerd. Opmaak-sjablonen worden aan de database gekoppeld. Die sjablonen worden automatisch “gevoed” met de (product)informatie: de gegevens worden automatisch naar voorgedefinieerde inhoudsgebieden in de sjablonen gestuurd. Als er wijzigingen in de database worden aangebracht, wordt het opgemaakte document (al dan niet automatisch) bijgewerkt.
Op die manier bespaart database-publishing tijd en helpt het om fouten te voorkomen.

Database-publishing is vooral handig voor grote documenten met een consistente lay-outstructuur. De opmaak van de sjablonen gebeurt meestal met behulp van specifieke programma’s zoals Adobe InDesign, Adobe FrameMaker, QuarkXPress. Deze toepassingen gebruiken zogenaamde ‘tags’ om de informatie op te maken.

 

Drukkerij waar de pagina's van een cataloog worden gedrukt

Raadpleeg het e-Book

In dit e-Book ontdekt u onder andere:

  • hoe tags en XML werken 
  • hoe een getagd XML-bestand naar InDesign wordt omgevormd
  • hoe Database-Publishing met xCS.press werkt