Guideline Fingerprints

Een technische fiche voor één van de 1,5 miljoen mogelijke combinaties, dynamisch, in hoge resolutie, én in minder dan 1 seconde genereren?

Opdracht volbracht voor de nieuwe website van Modular Lighting Instruments! Ontdek een uniek PIM en multi-kanaal database-publishing project met een uiterst complexe datastructuur.

logo Modular Lighting Instruments - succesverhaal Guideline Belgium

Modular Lighting Instruments is al 40 jaar trendsetter op het vlak van architecturale verlichting. Het bedrijf uit Roeselare staat bekend om zijn innovatieve technologie en uitgesproken gedurfde, eigenzinnige designs. 
Modular Lighting Instruments denkt en werkt niet zoals andere verlichtingsbedrijven. Het is daarom heel natuurlijk dat Modular bijna 15 jaar geleden GUIDELINE BELGIUM benaderde om zijn productinformatie op een unieke manier te helpen beheren en publiceren!

voorbeeld catalogus Modular Lighting Instruments - succesverhaal Guideline Belgium

Uitdagingen

In 2006 wou Modular zijn marketingmateriaal automatiseren. De initiële vraag was eigenlijk om PowerPoint te automatiseren ter ondersteuning van het verkoopproces. Zo kwam het Modular team in contact met Guideline Belgium. Tijdens de gesprekken verschoof de discussie al snel naar drukmateriaal. De eerste samenwerking ging over de automatisering van de jaarlijkse catalogus, die Modular naast de jaarlijkse editie vaker (om de 3 maanden) wilde publiceren in de vorm van deelcatalogi. Modular stuurt ondertussen alle gedrukte publicaties aan vanuit het Guideline PIM-systeem: de catalogi en tal van andere publicaties zoals een pocketguide en een "workbook", een meer technische handleiding voor installateurs.

Het snelle tempo van ontwikkeling in de verlichtingswereld was de reden om een hogere frequentie te introduceren voor de deelcatalogi. En hoe kan je een versnelde time-to-market best realiseren? Op de website natuurlijk! Een tweede project werd gestart om dezelfde productinformatie op de online- en offline-kanalen te publiceren. De Supermodular website moest alle technische specificaties en alle accessoires bevatten, maar ook veel specifieke assets zoals LDT (light fixture data file) en IES (illuminating Engineering Society) bestanden. Deze bestanden worden door architecten in hun Dialux of Relux systemen geüpload om weergaven en renderings te maken met de correcte lichtinval.

Deze assets worden allemaal in de asset manager in het PIM-systeem beheerd.

voorbeeld website Modular Lighting Instruments - succesverhaal Guideline Belgium
voorbeeld van login scherm MyModular  - succesverhaal Guideline Belgium

Eens deze tools op punt stonden werd duidelijk dat een beveiligd portaal een must zou worden voor de uitwisseling van bepaalde bestanden en de ondersteuning van specifieke processen zoals klantendienst voor en na de verkoop. De droom was om één centraal portaal te hebben die alle stappen in de customer journey zou ondersteunen. Het MyModular platform is een krachtig portaal geworden, waar externe partijen toegang krijgen tot een aantal modules op basis van specifieke rechten en via een beveiligde login. Het platform bevat ook een link via een specifieke API naar toepassingen van 3de partijen zoals Showpad.

  • De datatool module stelt specifieke bestanden ter beschikking, zoals 3D CAD-tekeningen of product labels.
  • De projectregistratie module registreert deals en kent kortingen toe voor projecten die geregistreerd worden.
  • De customer service module laat gebruikers toe om klachten te registreren. De klachten worden in de module door het Modular team afgehandeld. Dit resulteert uiteindelijk in een rapportage van KPI’s.
  • De Media Library stelt specifieke assets ter beschikking van de juiste gebruikers.
  • Een Showpad koppeling voor project foto's verbindt de oplossing met het Showpad platform waarmee verkoop de inhoud gemakkelijk kan ontdekken, presenteren en delen met hun prospects.
  • Een configurator voor LED-profielen laat de gebruikers toe om een product via een wizard heel eenvoudig te configureren.

Doelstellingen

De commerciële groei van Modular in Noord-Amerika zorgde voor een nieuwe uitdaging in 2018. De Noord-Amerikaanse markt is namelijk heel anders dan de markt in de EMEA regio. De lokale behoeften eisten een lokale aanpak met een eigen sub-site.

Na het bouwen van een stevige architectuur voor productinformatie beheer en database-publishing naar print, web en portaal, was Modular op zoek naar een oplossing om zijn commerciële aanpak op de Noord-Amerikaanse markt te ondersteunen.

illustratie van persoon die doelwit ophangt: de doelstelling van onze klant Modular Lighting Instruments
voorbeeld website USA popup Modular Lighting Instruments - succesverhaal Guideline Belgium

Oplossing: een subsite voor Noord-Amerika

In Noord-Amerika worden specifieke eisen gesteld. Niet alleen de benaming van het product en zijn technische specificaties, maar ook de veiligheidsopties verschillen. Bij een inbouwspot, die in Europa rechtstreeks in een plafond wordt ingebouwd, hoort in Noord-Amerika een specifieke inbouw-box.

Een oplossing op basis van de EMEA-website zou voor de gebruiker te veel zoekwerk met zich meebrengen om tot een correct eindproduct te geraken. Er werd beslist om een nieuw project te bouwen die als basis voor de sub-site zou fungeren.

Wordt u ons volgende succesverhaal?

Contacteer ons en ontdek hoe Guideline uw bedrijf kan helpen groeien.

illustratie van persoon in mobiel toestel, die naar de camera zwaait: ons volgende succesverhaal
voorbeeld website USA Modular Lighting Instruments - succesverhaal Guideline Belgium

Een product configureren

In dat project zitten voor elk product relaties naar verplichte en optionele accessoires. Zo krijgt de gebruiker de verplichte en optionele accessoires automatisch te zien. Verder werkt de oplossing zoals een configurator:

  • De gebruiker selecteert een product.
  • Hij of zij bepaalt het basisproduct via specificaties zoals de inbouwmethode, kleur, dimbaarheid, reflectorengraden.
  • De verplichte accessoires zoals inbouw-box en afdekplaat worden automatisch gekoppeld.
  • De gebruiker mag optionele accessoires kiezen zoals een filter bijv.

 

De geografische locatie van de bezoeker wordt automatisch gedetecteerd dankzij een IP-tracering tool. Op basis van die detectie wordt de bezoeker naar de juiste site begeleid. De bezoeker kan altijd kiezen om naar de andere site te navigeren. In dat geval vraagt een pop-up venster om de keuze te bevestigen.

Datasheets voor 1,5 miljoen producten dynamisch genereren.

Sinds het eerste online-project werden statische datasheets van de producten geproduceerd. Als gevolg van de uitbreiding van het assortiment voor de twee afzetmarkten zijn er ondertussen zo’n 1,5 miljoen mogelijke combinaties van producten en accessoires. Het werd dan ook snel duidelijk dat het voorafgaand creëren van statische datasheets niet langer een optie was.

Modular zit in het high-end segment van architecturale verlichting en stelt dan ook hoge eisen voor de grafische kwaliteit van de datasheets en ander drukmateriaal. Een dynamische oplossing op basis van "html naar PDF" conversie zou niet voldoen aan de hoge normen die het bedrijf hanteert. De datasheets worden dus ‘on-the-fly’ opgebouwd op een InDesign server.

Voor elke uitdaging bestaat er een creatieve oplossing. In dit geval heeft Guideline voorgesteld om een render van een deel van de datasheets te maken. Zo’n 80.000 documenten worden op die manier opgemaakt en dienen als basis voor de miljoenen combinaties. De basis wordt dan verder aangevuld met data op basis van de keuzes die de gebruiker maakt. Zo wordt de snelheid om een datasheet te genereren van 8 naar minder dan 1 seconde teruggebracht. Een wereld van verschil voor elke bezoeker die de website raadpleegt.

voorbeeld website Modular Lighting Instruments - succesverhaal Guideline Belgium